Sunday, November 6, 2011

Hizbut Tahrir, Kesesatan Atau Kebenaran?


Saya ada mengikuti & menyertai perbincangan serta debat dlm beberapa group dan page yg menyentuh berkenaan Hizbut Tahrir(HT).Ingin juga saya kongsikan beberapa quote yg sahabat2 saya & juga wakil HT berkenaan HT tersebut.Antara pegangan & kata-kata wakil HT:
  1. HT:"Kesimpulan knp kmi bljar HT krna pengasasnya Sheikh Taqiyuddin An Nabhani(pengasas HT)..bkn utk taksub..ttp dia merupakan ulama' darjat mujtahid mutlaq, sama darjatnya dgn imam2 4 mazhab malahan lebih dari itu..jka dinilai..itulah yg barat @ kafir perosokkan kedalam bumi agar tidak diketahui umum..krna beliau merupakan pejuang khilafah yg menentang selain thoriqah rasulullah saw,stlh kejatuhan khilafah     "Jwpn:"mendakwa nabhani mujtahid mutlak adalah pembohongan. Yg mutlak pun boleh dikaji. Lahirnya pengajian fiqh muqaranah. Mendakwa An-Nabhani sebagai mujtahid mutlak adalah satu kekalutan dalam fikrah. Seseorang mujtahid mutlak itu tidak boleh dikatakan sebagai mujtahid mutlak, kecuali ada mujtahid mutlak yg lain mengiktiraf. Kaedah menyebut, "la ya'rif za fadl illa zawuh.
  2. "HT:"kalau mengerjakan haji tanpa wujud khilafah, maka hikmah itu luput.Nak raya puasa, kita tunggu pengumuman dari pihak berkuasa yg bertugas tgk anak bulan.Tapi mereka(HT) pula tunggu arahan dari HT pusat di Negara lain,kalau HT pusat kata x raya, maka mreka pun x raya. Kalau HT pusat kata raya, maka mreka pun raya.selamat HT pusat umumkan raya pada tarikh sama dgn Malaysia raya. Kalau x, mreka puasa masa hari kita raya tu. Alasan mereka(HT), seluruh negara umat Islam adalah bersatu, tiada sempadan assobiyah(negara). Jika di morocco raya, di Malaysia juga wajib raya.              Ulasan: Gerakan mereka(HT) sudah iras2 dengan syiah. Syiah pun dah buat reformasi. Mula2 berbeza politik jer..pastu mulalah berbeza Fiqh.. harapnya, tidak berbeza Aqidah dan saya doakan mreka selamat lagi..tp, dah mula nampak gaya2  mreka nak menghukum sesat kpd gerakan Ikhwanul Muslimin. Dulu syiah tak leh buat haji kerana tak ada al-imamah lagi. Sekarang dah boleh... dulu, syiah tak boleh buat negara, sekarang dah boleh atas nama wilayah faqih.
  3. Antara pegangan HT juga: Menghukum Orang Yang Meninggal Dunia Tanpa Bai'ah Seorang Khalifah Sebagai Mati Jahiliyyah.
  4. Berakidah Dengan Aqidah Muktazilah Atau Qadariyyah  Hizbut Tahrir menyatakan bahawa seorang hamba adalah pencipta perlakuan ikhtiyari (perbuatan yang dilakukan atas dasar kemahuannya). Menurut mereka bahawa perkara yang diciptakan oleh Allah hanya perlakuan manusia yang bersifat idtirari (perbuatan yang di luar inisiatifnya seperti degupan jantung, takut, menggigil kerana kedinginan dan lain-lain).
  5. Mereka juga membolehkan cumbuan lelaki dengan perempuan ajnabiyyah.
  6. Mereka juga mendakwa bahawa semua manusia boleh berijtihad terutamanya selepas mereka dapat membaca kitab-kitab yang berbahasa Arab dan yang berkaitan syariat Islam.
  7. HIZBUT TAHRIR MENGKAFIRKAN SESIAPA YANG BERAMAL,BERSETUJU DAN BERKAITAN DENGAN DEMOKRASI.
  8. HIZBUT TAHRIR MENGANGGAP bahawa NABI&RASUL TIDAK MAKSUM ( TIDAK TERPILIHARA DARI KEKUFURAN). Mungkin yang maksum disisi HT hanya Taqiyuddin Nabhani.

p/s: JAKIM pernah mengharamkan HT apabila mengangap bahawa aqidah HT adalah sesat.  
Lu pikirlah sendiri...

****************
"...mendakwa An-Nabhani sebagai mujtahid mutlak adalah satu kekalutan dalam fikrah. seseorang mujtahid mutlak itu tidak boleh dikatakan sebagai mujtahid mutlak, kecuali ada mujtahid mutlak yg lain mengiktiraf.. kaedah menyebut, "la ya'rif za fadl illa zawuh"...." (Ust Wan Ji)

1 comments:

Anonymous,  July 21, 2014 at 9:07 AM  

ini fitnah.. elok awak jumpa mereka untuk mohon maaf,, awk copy dari mana ni

Post a Comment

Jom follow saye

Tetamu Baru Intifadhah V5

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP