Friday, August 12, 2011

MESIR - Ikhwan Lancarkan Ikhwan Cinema

Dalam usaha mengkempenkan ideologi Ikhwan secara santai dan tidak formal, sekelompok anak muda anggota Ikhwanul Muslimin melancarkan halaman hiburan di laman jejaring sosial Facebook bertajuk "Ikhwan Cinema" yang saat ini telah memiliki hampir 9000 penggemar.



Ikhwan Cinema memposting komedi satir yang meliputi filem pendek dan filem-filem yang dimainkan oleh para pemuda Ikhwan sendiri.



Menurut admin halaman facebook ini Yasir Said, 'Ikhwan Cinema' dilancarkan agar dunia dapat melihat. Postingan di sini termasuk masalah yang mencakup berbagai-bagai topik termasuk perselisihan sektarian, hasutan dan revolusi sejarah yang berhasil menggulingkan rejim Mubarak dan korupsi. Halaman facebook ini juga mendedikasikan filem untuk para syuhada dan korban revolusi Mesir.



Ikhwan Cinema didedikasikan untuk membuat seni yang bermakna, dan menawarkan perspektif yang menyenangkan secara informal dan informatif tentang Ikhwan. Admin halaman grup Facebook ini mengatakan mereka bertujuan mengubah projek virtual mereka untuk satu tindakan nyata, mengutip adanya dukungan Jamaah Ikhwan dari unit teater dan seni yang telah didirikan.



Filem-filem yang dihasilkan oleh halaman Facebook ini termasuk "Bagaimana Ini Boleh Terjadi" sebuah filem yang membahas alasan konflik sektarian di Mesir, "Tidak Cukup" filem lain yang mengecam tentang rasuah, "Sebuah Perjalanan Memancing" didedikasikan untuk jiwa-jiwa para syuhada revolusi, "Sebuah Mata Buta" yang berusaha untuk menghilangkan sektarianisme, "Ya, moderat" filem seruan untuk moderasi dan mencela ekstremisme. (fq/ikhwanweb)




sumber

0 comments:

Post a Comment

Jom follow saye

Tetamu Baru Intifadhah V5

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP