Saturday, November 27, 2010

Hamas : Usaha Obama Hanya Buang Masa




Pegawai Tinggi Hamas menilai usaha Presiden AS Barack Obama menjambatani pembicaraan damai baru terkait konflik Israel-Palestina cuma buang-buang waktu. Kerana faktanya, pemerintahan Obama tidak berani mengambil tindakan tegas untuk menghentikan pembangunan pemukiman ilegal Yahudi yang dilakukan Israel di wilayah Palestin.



"Waktu kita terbuang percuma oleh Obama yang mencuba meyakinkan bahwa proses negosiasi itu akan membuahkan hasil," kata Juru Bicara Hamas Mahmud Zahar.



Ia menegaskan bahawa penentangan bersenjata adalah satu-satunya cara yang paling efektif bagi Palestin untuk mengusir Israel dari wilayah pendudukan di Tebing Barat. "Jika ada perlawanan yang nyata terhadap Israel, maka Israel akan angkat kaki," tukas Zahar.



Ia mencontohkan mundurnya militer Israel dan angkat kakinya orang-orang Yahudi dari pemukiman mereka di Gaza tahun 2005. "Itu bukan kerana keinginan mereka sendiri tapi karena adanya perlawanan yang militan dari para pejuang Palestin di Gaza," tandasnya.



Presiden AS Barack Obama berusaha melakukan pendekatan terhadap Israel dan Pihak Berkuasa Palestin agar keduanya mau kembali ke meja perundingan. Mereka sepakat untuk mencapai kesepakatan dalam satu tahun ini. Tapi rencana itu gagal akibat ulah Israel yang lagi-lagi berkhianat dengan melanjutkan projek pembangunan ilegalnya di wilayah Palestin di Tepi Barat.



sumber

0 comments:

Post a Comment

Jom follow saye

Tetamu Baru Intifadhah V5

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP