Tuesday, June 1, 2010

Israel Bersumpah Akan Serang Semua Kapal Bantuan

Timbalani Menteri Pertahanan Israel Matan VilnaiIsrael tidak peduli dan terasa apa-apa terhadap kecaman dan kutukan dunia antarabangsa atas penyerbuan maut terhadap konvoi bantuan kemanusiaan untuk Gaza, dan bersumpah akan mencegah semua kapal bantuan yang berusaha mematahkan sekatan terhadap Gaza.


"Kami tidak akan membiarkan kapal mencapai Gaza dan membiarkan pasokan bantuan masuk ke wilayah yang menjadi pusat teroris yang mengancam jantung Israel," kutip AFP dari pernyataan Timbalan Menteri Pertahanan Israel Matan Vilnai pada hari Selasa (1/6).
Pernyataan itu disampaikannya menanggapi pengumuman oleh penyelenggara armada kebebasan Gaza, yang mengatakan mereka bermaksud akan mengirim dua kapal bantuan yang lain ke Gaza, meskipun adanya operasi mematikan angkatan laut Israel.



Komando serangan militer Israel telah mengorbankan sekitar 20 orang yang menyertai enam armada kapal dan menyebabkan lebih dari 50 lainnyacedera , menurut sumber-sumber Palestin.



Radio Angkatan Darat Israel melaporkan bahwa MV Rachel Corrie, sebuah kapal dagang yang telah dirubah akan mencapai perairan Gaza Rabu esok.
Seorang leftenan laut yang tidak disebutkan namanya mengatakan kepada radio Israel dalam sebuah wawancara bahawa dia mengharapkan akan mudah pengambilalihan kapal itu, dengan menyatakan pasukan Israel akan "siap" untuk mengambil alih kapal Rachel Corrie, menurut laporan Reuters.



Ancaman terbaru Israel datang sebagai tamparan dalam menghadapi kritik tajam dunia antarabangsa terhadap Israel di seluruh dunia, khususnya di negara-negara Muslim di mana sentimen anti-Israel bergolak meledak menjadi demonstrasi jalanan yang penuh kemarahan.
Pada hari Selasa ini, Israel mengumumkan keputusan untuk menahan 480 aktivis yang ditangkap pada hari Isnin kemarin, dan mengatakan para pegiat aktivis kemanusiaan antarabangsa akan menghadapi penuntutan oleh pengadilan Israel.



Dewan Keamanan PBB mengutuk pertumpahan darah dalam serangan hari Isnin dan menyerukan segera dibebaskannya tahanan warga awam di penjara Israel.(fq/prtv)
sumber


0 comments:

Post a Comment

Jom follow saye

Tetamu Baru Intifadhah V5

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP