Tuesday, May 1, 2012

Yang Zalim dan Yang Adil Bahagian Kedua



Sambungan bahagian 2.

Kisah sebelum ini mengimbau kembali hadis keramat bagi penaklukan Kota Constantinople oleh pasukan tentera Islam sebagaimana yang diungkapkan oleh baginda Nabi Muhammad saw bahawa pasukan yang terbaik ini dipimpin oleh seorang ketua yang sebaik-baik ketua dizaman ini. Perancangan ke arah merealisasikan hadis ini tampaknya merumuskan strategi yang ingin dilaksanakan oleh pasukan tentera Islam ini. Marilah sama-sama kita menyelami kisah novel buku ini untuk episode berikutnya, “Yang Zalim dan Yang Adil Bahagian 2”.

“Langkah pertama perintahkan semua tentera kita meningkatkan latihan ketenteraan pada waktu siang dan memperbanyakkan amal ibadat pada waktu malam. Para peniaga dilarang menipu dalam perniagaan dan rakyat mesti mematuhi undang-undang Islam,” jawab Sultan Muhammad Al-Fateh.

“Baiklah tuanku,” kata Khalil Pasya.

Kemudia perintah itu segera dijalankan. Semua tentera diwajibkan mengerjakan solat fadhu 5 waktu sehari semalam. Mereka yang sengaja meninggalkan solat dihukum. Pengambilan tentera baru pula mensyaratkan hanya mereka yang kuat beragama diambil menjadi anggota tentera. Rakyat juga dididik supaya menjadi baik. Perbuatan meminum arak, berjudi ataupun melakukan perbuatan yang dilarang agama adalah dilarang keras. Dengan ini rakyat hidup aman dan damai.

Bagi memperkuatkan angkatan tenteranya, Sultan Muhammad Al-Fateh memerintahkan pasukan tenteranya membina lebih banyak kapal perang. Tentera laut juga diperbesarkan demi menjaga perairan negara.

Sultan Muhammad Al-Fateh juga menggalakkan pasukan kapal-kapal dagang singgah di pelabuhan Turki. Mereka tidak dikenakan cukai. Tindakan itu menarik minat kapal-kapal dagang singgah. Maharaja Constantinemarah apabila mendapat tahu kapal-kapal dagang tidak lagi berlabuh di pelabuhan Constantinople. Para peniaga mula resah kerana barang-barang dagangan tidak dapat dibawa masuk. Maharaja Constantine mengenakan cukai yang tinggi kepada rakyatnya. Mereka yang membantah ditangkap dan dihukum.

“Sultan Muhammad memerintah dengan adil tetapi Maharaja Constantine zalim. Lebih baik kita berada di bawah pemerintahan Islam,” kata  Zindar. Dia petani di wilayah Yarmar yang terletak bersempadan dengan Turki.

“Petani di Turki hidup senang kerana hasil tanaman mereka tidak dirampas oleh pemerintah. Tetapi petani di sini ditindas. Kita dipaksa menyerahkan hasil tanaman kepada Maharaja Constantine,” sokong Izimite, jirannya.

“Bagaimana sekiranya kita berpindah ke sana? Kita boleh memulakan hidup baru di bawah pemerintahan Kerajaan Uthamaniyyah,”.

Akhirnya Izimite bersetuju dengan cadangan itu. Mereka membawa keluarga masing-masing berpindah ke Turki. Kedatangan mereka disambut baik. Akhirnya mereka memeluk agama Islam. Kemudian diikuti oleh beberapa keluarga lagi. Malah setiap hari semakin ramai yang berpindah ke Turki kerana tidak sanggup hidup di bawah pemerintahan Maharaja Constantine.

Maharaja Constantine begitu marah apabila mendapat tahu ramai rakyatnya berpindah ke Turki. Baginda memerintahkan tenteranya menghalang perkara itu daripada berlaku lagi. Malah mereka yang cuba melarikan diri ditangkap dan dihukum. Semakin menderitalah kehidupn mereka.

Penduduk Yarmar yang bersempadan dengan Turki tidak sanggup lagi berada di bawah pemerintahan Maharaja Constantine. Mereka berbincang bagi melepaskan diri daripada kezaliman itu.

“Maharaja Constantine memerintah kita dengan zalim. Kita terus menderita selagi baginda berkuasa,” katagabenor Yarmar dalam perbincangan dengan anak-anak buahnya.

“Apa yang patut kita lakukan?” tanya Yadzir, pembantunya.

“Kita jatuhkan Maharaja Constantine,” jawab gabenor Yarmar.

“Itu sesuatu yang mustahil dapat kita lakukan kerana baginda mempunyai angkatan tentera yang kuat,” kataYadzir pula.

“Kita minta bantuan daripada Kerajaan Islam Uthmaniyyah,” kata gabenor Yarmar.

Mereka bersetuju dengan cadangan itu lalu menghantar utusan menghadap Sultan Muhammad Al-Fateh. Utusan itu bertolak pada waktu tengah malam supaya tidak dilihat oleh tentera Constantinople yang berkawal di sempadan. Esoknya utusan itu sampai di Turki lalu memohon menghadap Sultan Muhammad Al-Fateh.

“Tuanku, ada utusan daripada gabenor Yarmar,” beritahu Khalil Pasya.

“Suruh mereka datang sekarang juga,” kata Sultan Muhammad.

Selepas utusan itu masuk, salah seorang daripada mereka berkata, “Kami dihantar oleh gabenor Yarmar bagi menjalinkan persahabatan dengan tuanku. Kerana itu kami datang membawa hadiah ini kepada tuanku.”

Utusan itu menyerahkan hadiah yang mereka bawa kepada Sultan Muhammad. Tetapi baginda menolaknya dengan baik. “Simpanlah hadiah itu kerana kamu lebih memerlukannya.”

“Apa maksud tuanku?” tanya utusan itu.

“Kamu petani-petani yang miskin. Tidak sepatutnya kamu bersusah payah membawakan hadiah kepada saya,” jawab Sultan Muhammad.

“Utusan itu senang hati mendengarnya lalu menyatakan maksud kedatangan mereka, “Kami sudah lama hidup menderita di bawah pemerintahan Maharaja Constantine. Kerana itu kami datang meminta bantuan daripada tuanku bagi membebaskan kami daripada kezaliman. Kami sanggup membantu tentera Islam menawan Constantinople.”

Sultan Muhammad berasa gembira mendengarnya lalu berkata, “Sebagai umat Islam, kami bertanggungjawab menyebarkan syariat Islam di muka bumi ini. Kami mahu menegakkan keadilan serta membasmi kezaliman.”

“Kami mendapat tahu tuanku memerintah dengan adil. Kerana itu kami lebih rela diperintah oleh tuanku daripada diperintah oleh Maharaja Constantine yang zalim itu.

“Kembalilah ke negara kami dahulu,kami membuat persiapan bagi menakluk Kota Constantinople. Kamu boleh membantu kami apabila tiba masanya nanti.”

“Baiklah tuanku, kami juga membuat persiapan bagi membantu tentera Islam menumbangkan maharaja yang zalim itu.”

Kemudian utusan itu segera kembali ke Yarmar.

Begitulah lakaran keadilan sifat yang ditonjolkan berkenaan keadilan pemimpin Islam yang memerintah dalam episode ini. Sifat adil beliau ini turut mencuri perhatian para bukan Islam yang tertarik dengan kemurniaan sifat pemimpin yang adil serta menolak sebarang bentuk kezaliman ke atas manusia lainnya. Saksikan apakan persiapan yang ingin dilaksanakan oleh pasukan tentera terbaik di zaman ini pada episode berikutnya yang bertajuk “Helah Sultan Muhammad Bahagian Pertama”. Selamat membaca, dan belilah buku novel ini.

Sumber: Buku novel Sejarah Islam, Sultan Muhammad Al-Fateh, Penakluk Constantinople oleh Abdul Latip Talib.

0 comments:

Post a Comment

Jom follow saye

Tetamu Baru Intifadhah V5

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP