Thursday, May 5, 2011

Kisah Hidup Yahya Ayyasy


Asy-Syahid Yahya Ayyasy, Pemuda Yang Merindui Syurga


Yahya Abdul Latif Ayyasy, digelar al-muhandis adalah insan yang telah mewaqafkan nyawanya untuk menyahut seruan jihad di bumi Al-Quds. Terkenal dengan kecintaan yang tinggi terhadap Islam, keimanan yang jitu, ruh jihad yang berkobar, keilmuan yang luas dalam bidang elektronik, bersifat tidak cinta dunia, menghafal Quran sejak kecil, berfikiran intelek dan tidak banyak bicara. Beliau ialah anak kelahiran Palestin, negeri Islam yang ditindas dan diperangi sejak sekian lamanya oleh musuh-musuh Islam. Dilahirkan pada 22 Februari 1966,syahid pada 5 Januari 1996. Beliau tidak gentar berdepan dengan kematian fisabilillah, kerana itu kunci syurga!

Pemuda soleh ini menjinakkan diri dengan gerakan islam sejak sekolah menengah, melanjutkan pelajaran hingga ke universiti dalam bidang engineering, melibatkan diri dengan gerakan islam di kampus, seterusnya, menyertai HAMAS, parti perjuangan Islam di Palestin. Beliau bernikah dengan wanita solehah yang dipanggil Ummu Barra, dan mempunyai seorang anak. Beliau cinta kepada agamanya dan telah memilih kehidupan di syurga dengan mengorbankan kehidupan dunia, seterusnya tampil ke saf depan untuk membela agama, serta teguh lagi sabar menghadapi kematian kerana memahami tabiat agama ini tidak akan menang melainkan dengan jihad kerana itu Nabi sendiri pergi berjihad dan berani menghadapi musibah fisabilillah.

Tanpa jihad, sudah lama Islam lenyap akibat penyerangan kuffar. Beliau telah menjadikan perjuangan sebagai darah dagingnya sejak kecil kerana sudah sedia maklum bahawa jihad ialah cara untuk membuatkan ALLAH redho, selain itu jihad ialah jalan pintas ke syurga bagi orang yang merindui syurga. Jihad ialah syarat kemenangan Islam, kerana itu kuffar telah menghilangkan ilmu mengenai jihad pada zaman ini, hal ini membuatkan umat Islam tiada ruh jihad, dan mereka akhirnya enggan menyahut seruan jihad kerana takut mati.

Dalam HAMAS, beliau ialah perancang operasi bom syahid yang mahir dalam mencipta bom. Dalam sekelip mata, nama beliau terkenal pada bangsa Palestin dan menjadi suspek paling dikehendaki Israel. Beliau berkemahiran menyamar menjadi sesiapa sahaja yang beliau mahu, kemudian masuk ke Israel dan meletakkan bom di tempat-tempat yang menjadi tumpuan ramai musuh-musuh Islam. “Diizinkan berperang bagi orang-orang Islam yang diperangi kerana mereka telah dizalimi dan ALLAH Maha Berkuasa menolong mereka mencapai kemenangan” Al-Hajj 39.

Beliau telah merancang kira-kira 80 serangan bom. Banyak kafir harbi telah mati di tangan beliau. Kehebatannya dalam operasi ini telah memberikan kehilangan nyawa yang banyak terhadap zionist serta membuatkan musuh hidup dalam ketakutan. Isterinya memberi tahu bahawa rahsia kehebatan Yahya ialah keikhlasan yang tinggi terhadap ALLAH.

Beliau terpaksa hidup berpindah randah kerana sentiasa diburu oleh zionist, namun itu tidak membuatkan masa untuknya solat malam dan mengasah hafalan Al-Quran tergugat, kerana dari situ dia akan mendapat kekuatan luar biasa, yang tidak mampu dimiliki oleh musuh-musuh ALLAH. Asy-Syahid tidak lemah atau takut dalam perjuangan meskipun terpaksa menelan seribu satu kepahitan berjihad sepanjang hidup. Kehidupan di syurga itu lebih baik dari kehidupan dunia. “Orang-orang yang berjihad pada jalan Kami, Kami hidayahkan kepada mereka jalan-jalan Kami, dan ALLAH berserta orang-orang yang melakukan kebaikan” Al-Ankabut 69.

Bidadari-bidadari syurga amat merindui ketibaan beliau, bapa saudara Yahya yang sanggup menjual agama demi untuk hidup telah memberikan informasi tentang lokasi persembunyian Yahya kepada zionist. Bapa saudaranya memberikan telefon bimbit yang dipasang bom oleh Zionist kepada Yahya sambil berpesan kepada Yahya bahawa telefon ini boleh digunakan untuk menghubungi keluarganya. Sebaik sahaja sang mujahid menggunakan telefon, meletuplah bom itu dan berkecailah otaknya yang selama ini banyak dikerahkan untuk merancang operasi bom syahid. Kini, wajahnya senyum gembira dapat bertemu Rabbnya.

Kelak di padang mahsyar, 70 orang ahli keluarganya dapat beliau syafaatkan sebagai balasan di atas perjuangan membela Islam dan kesyahidannya. “Sesungguhnya ALLAH membeli dari orang-orang mukmin itu, nyawa dan harta mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, mereka berperang pada jalan ALLAH sehingga mereka membunuh atau mereka terbunuh” At-Taubah 111. Mati syahid itu lebih baik danmanis dari dunia dan seluruh isinya.

~salam intifadhah~

0 comments:

Post a Comment

Jom follow saye

Tetamu Baru Intifadhah V5

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP