Thursday, November 18, 2010

Makam Harry Porter di Israel!



Apa dan siapa Harry Potter? Di Israel, ternyata terdapat sebuah makam dengan bernisan nama Harry Potter. Ia adalah seorang seorang askar Inggeris yang mati pada tahun 1939, namun yang menarik, makamnya itu menarik para pelancong ke kota terpencil Israel itu, Ramle.



Makam itu ternyata menarik banyak pelancong. Seperti yang diketahui, novel Harry Potter yang ditulis oleh JK Rowling menarik perhatian dunia. Tidak hairan, jika makam perajurit yang bernama sama ini menjadi pusat perhatian sekarang ini, disebabkan apalagi kalau bukan kerana petunjuk terhadap Israelnya itu.



"Tidak ada hubungan dengan Harry Potter dari literatur, tapi nama itu memang menjual," kata Ron Peled, pemandu pelancong yang mengatakan dia telah membawa banyak orang untuk berziarah ke kuburan itu.



Perajurit Harry Potter lahir di Birmingham, England, dan menyertai militer Inggeris pada tahun 1938. Menurut laman resimennya, dia datang ke Palestin akhir tahun itu, dan dia terbunuh dalam pertempuran dengan kelompok bersenjata pada tahun 1939. Dia saat itu berusia 18 tahun.




Pada suatu petang baru-baru ini, sekelompok pengunjung Israel, dipimpin oleh seorang pemandu pelancong yang memegang mikrofon, menjelajahi makam itu. Begitu mereka menemukannya di antara 4.500 kuburan yang lain, mereka berkerumun di belakangnya dan mengambil foto.



"Ini adalah jenis ziarah untuk beberapa orang yang namanya bersuara di dunia. Jika anda tidak mengatakan bahawa Harry Potter dikuburkan di sini, tidak ada yang datang ke sini," kata Josef Peretz, 76, dari Tel Aviv.



Setiap tahun sekarang, ribuan pelancong mengunjungi Ramle, sebuah kota kelas pekerja di Israel tengah. Kebetulan, di kota itu terdapat banyak reruntuhan arkeologi dan lokasi yang indah, sama seperti setting yang digambarkan oleh Rowling dalam novelnya. (sa/haaretz)



sumber

0 comments:

Post a Comment

Jom follow saye

Tetamu Baru Intifadhah V5

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP