Monday, May 31, 2010

Rbuan Rakyat TURKI Serbu Pejabat DUTA ISRAEL


Ribuan penujuk perasaan berkumpul di luar konsulat Israel di Turki menuntut pengusiran duta besar Israel. Demonstrasi ini sebagai reaksi balas ke atas aksi militer Israel yang menyerang armada kapal kemanusiaan Gaza yang mengorbankan sekurang-kurangnya 20 orang dan mencederakan lebih dari 50 orang lainnya. Banyak jatuh korban akibat serangan brutal Israel tersebut termasuk beberapa di antaranya ialah warga Turki.


Para penunjuk perasaan di Istanbul Turki saling bertolak-tolakan dengan polis yang menjaga di depan konsulat Israel, mereka meneriakkan kata-kata "Damn Israel!."
Demonstrasi besar ini selain dicetuskan oleh serangan militer Israel terhadap armada kebebasan juga kerana adanya seruan panggilan dari ponsel dan Twitter yang mengajak warga Turki menunjuk perasaan menyikapi peristiwa ini.


Demonstrasi dilaporkan juga terjadi di konsulat Israel lainnya di seluruh Eropah, namun sejauh ini demonstrasi di Istanbul adalah yang terbesar.


Para penunjuk perasaaan menyebut serangan Israel terhadap aktivis non-kekerasan sebagai suatu tindakan jenayah besar kerana serangan itu terjadi di perairan antarabangsa.(fq/imemc)

0 comments:

Post a Comment

Jom follow saye

Tetamu Baru Intifadhah V5

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP